Alvis 12/50 Tourer
Bouwjaar 1924
Kleur: Bruin/Zwart
Autonummer: 8231
Chassisnummer: 2902
Motornummer: 3747
Deze Alvis SB 12/50 met Tourer body van Cross & Ellis is in een hele mooie en vooral originele staat. Voorzien van een 1496 CC viercilinder ( overhead-valves) lijnmotor met een 4 gangen versnellingsbak in ladderchassis met subframe.
Ca. 10 jaar in bezit van de huidige eigenaar, die hem in deze tijd goed heeft onderhouden en er veel aan heeft laten doen door diverse specialisten.
Technisch is de auto in een zeer goede staat. Optisch valt er ook niets aan op te merken. Er is veel documentatie over de historie van de auto aanwezig, evenals de werkplaats handboeken en een origineel instructie boekje.
Voor wie interesse heeft in een vooroorlogse auto van een aansprekend merk is dit een echte aanrader.
Prijs: € 29.900,-
De Alvis 12/50 is een auto die in 1923 werd geïntroduceerd door het Britse bedrijf Alvis Car and Engineering Company Ltd. Hij kende een reeks versies, waarvan de laatste in 1932 werd geproduceerd. Een reeks fabriekscarrosserieën (gemaakt door Carbodies en Cross & Ellis) was leverbaar met twee of vier zitplaatsen, met open of gesloten carrosserieën.
SA en SB De eerste 12/50’s werden eind 1923 geproduceerd voor modeljaar 1924. De auto’s uit dit eerste productiejaar werden aangeduid als SA en SB. De SA had een 1496 cc 4-cilinder kopklepmotor in een chassis met een wielbasis van 108,5 inch (2756 mm), terwijl de SB een wielbasis had van 112,5 inch (2858 mm). De SB was aanvankelijk uitgerust met de 1496cc-motor, maar na de introductie van een 1598cc-versie van de OHV-motor werd dit de standaarduitvoering. De motoren van deze vroege auto’s zaten in een subframe dat aan het relatief slanke ladderchassis was geschroefd. De SA had meestal een tweezits carrosserie, meestal de Super Sports 2/3-zitter, bijgenaamd “eendenrug” vanwege zijn puntige achterkant, die naar verluidt op die van een eend leek. De meeste SB-auto’s hadden een Super Sports vierzits carrosserie, maar een flink aantal was ook voorzien van touring carrosserieën uit de standaard Alvis-reeks. De SA en SB 12/50’s werden gebouwd met (dubbele remblokken) alleen op de achterwielen. Alle 12/50’s hadden een niet-gesynchroniseerde vierversnellingsbak met rechtse schakel. De koppeling was een aluminium conus met stoffen bekleding. De auto’s hadden het stuur rechts.
Cross & Ellis was een Britse carrosseriebouwer. Het bedrijf werd ij 1919 in Coventry opgericht en bleef actief tot 1938.
Harry Cross en Alf Ellis werkten samen in de carrosseriefabriek van Daimler Company in Coventry tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1919 startten ze samen een bedrijf in Stoke Row, Coventry, waar ze eerst zijspannen voor motorfietsen maakten, daarna ook carrosserieën voor bedrijfswagens en later voor personenauto’s.
Alvis SB 12/50
This Alvis SB 12/50 with Tourer body by Cross & Ellis is in a very nice and especially original condition. Equipped with a 1496 CC four-cylinder (overhead valves) inline engine with a 4-speed gearbox in ladder chassis with subframe. About 10 years in possession of the current owner, who has maintained it well during this time and has had a lot done to it by various specialists. Technically the car is in a very good condition. Optically there is also nothing to remark. For those who are interested in a pre-war car of an appealing brand, this is highly recommended..
Price: € 29.900,00
The Alvis 12/50 is a car introduced by British business Alvis Car and Engineering Company Ltd in 1923. It went through a series of versions, with the last ones being made in 1932. A range of factory bodies (made by Carbodies and Cross & Ellis) could be specified in two- or four-seat form, with either open or closed bodies. SA and SB The first 12/50s were produced in late 1923 for the 1924 model year. The cars from this first year of production were designated SA and SB. The SA had a 1496 cc 4-cylinder overhead valve engine in a chassis with a wheelbase of 108.5 in (2,756 mm), while the SB had a wheelbase of 112.5 in (2,858 mm). The SB was initially fitted with the 1496cc engine, but after the introduction of a 1598 cc version of the OHV engine this became the standard fitment. The engines of these early cars were carried in a subframe bolted to the relatively slender ladder chassis. The SA usually carried two-seat bodywork, typically the Super Sports 2/3-seater nicknamed “duck’s back” because of its pointed rear end, said to resemble that of a duck. The majority of SB cars carried Super Sports four-seater bodywork, but a good number were also fitted with touring bodies from the standard Alvis range. The SA and SB 12/50s were built with (twin shoed) brakes on the rear wheels only. All the 12/50s had a four speed non-synchromesh gearbox with right hand change. The clutch was a fabric-faced aluminum cone. The cars were right hand drive.
Cross & Ellis was a British vehicle coachbuilder. It was founded in Coventry in 1919 and continued in operation until 1938. Harry Cross and Alf Ellis worked together in the bodyshop at the Daimler Company factory in Coventry during World War I. In 1919 they went into business together in a works in Stoke Row, Coventry making motor cycle sidecars at first before also making commercial vehicle bodies and then car bodies.